Wózki paletowe inaczej zwane paleciakami, to między innymi bardzo ergonomiczne pojazdy wolnobieżne, bez dodatkowego napędu. Małe, spełniające większość zadań bez hałasu i niewymagające szczególnego nadzoru. Doskonale nadają się do każdego magazynu, zaplecza sklepu, hali produkcyjnej – zdecydowanie są uniwersalne. Jako ich sprzedawca i serwisant, firma GM Wózki Widłowe z Białegostoku odpowie poniżej na najczęściej zadawane pytania, dotyczące tej grupy pojazdów.
Wózki paletowe – co warto wiedzieć?
Wózki paletowe to niewielkich rozmiarów urządzenia podnoszące i/lub przewożące różnego typu towary umieszczone na paletach. Nie czynią tego do dużych wysokości, a także nie podnoszą dużych ciężarów. Pojazdy te są jednak nieocenioną pomocą w wąskich i ciasnych przestrzeniach magazynowych, a także tam, gdzie trzeba przenosić niekoniecznie ciężkie, ale duże ładunki.
Do istotnych elementów wiedzy należą następujące kwestie:
- 1. Czy paleciaki trzeba rejestrować w UDT?
Odpowiedź brzmi – nie. Wynika to stąd, iż są one prowadzone ręcznie za pomocą specjalnej dźwigni i nie posiadają silnika (aczkolwiek niektóre zaawansowane wózki wymagają rejestracji najniższego poziomu WJO).
- 2. Jakie są rodzaje tych pojazdów?
Wśród rodzajów omawianych kategorii wyróżnia się głównie wersje standardowe (przewożące, o niewielkiej wysokości podnoszenia), nożycowe (unoszące towary na wysokość zwykle nieprzekraczającą 80 cm), masztowe (podnoszące palety do wysokości 2 metrów) oraz niestandardowe (przeznaczone do prac specjalnych, np. m.in. zabezpieczone przed chemikaliami).
- 3. Jaka jest budowa typowego wózka?
Urządzenia te są bardzo proste w konstrukcji. Składają się z następujących elementów:
- ramy metalowej – odpowiednio zabezpieczonej,
- dyszla – służącego do prowadzenia pojazdu,
- wideł – do podnoszenia ładunków,
- pompy hydraulicznej – która pomaga w podnoszeniu ładunku,
- kół sterujących – ułatwiających sterowanie,
- i rolek prowadzących – umiejscowionych na końcu wideł.
- 4. Jakie osiągi mają niewielkie modele?
Podnoszą ładunki maksymalnie na wysokość dochodzącą do 2 metrów (nożycowe, a zwykłe, przewozowe, podnoszą się zwykle na wysokość do 20 cm). Jeśli chodzi o ciężar ładunku, w większości przypadków mieści się od w przedziale od 700 kg do 2 ton.
- 5. Jakie są rodzaje wideł?
Widły dostosowane są do palet i zazwyczaj mają podobne wymiary. Najczęściej ich długość wynosi 1150 mm. Dzięki długim widłom załadunki mogą być podnoszone zarówno w poprzek, jak i wzdłuż. Istnieje również standardowy rozstaw wideł wynoszący 520-550 mm.
- 6. Jak obsługuje się taki pojazd?
Specjalną dźwignią operuje pracownik. Pozwala ona na poruszanie się z ładunkiem oraz podnoszenie wideł, by trafić w pustą przestrzeń palet. Operowanie takie wymaga krótkiego przeszkolenia.
- 7. Jakie są najczęstsze usterki?
Najczęściej psuje się układ podnoszący, gdyż stale podlega ciężkiej pracy. Widły mogą np. samoczynnie opadać. Trudności występują też w podnoszeniu ładunków oraz spowolnieniem pracy wideł przy braku regularnych przeglądów i prac serwisowych.
Ceny standardowych modeli oscylują w granicach 1000 zł. Ceny te różnią się w zależności od marki, modelu oraz wykonania, a także parametrów, np. maksymalnego dopuszczalnego załadunku, długości wideł.
Warunki do pracy wózków paletowych – niewielkie wymagania
Przede wszystkim, szczególnie z obciążeniem, pojazdy te powinny być obsługiwane na płaskim podłożu. Przystosowane są ponadto do pracy tylko wewnątrz pomieszczeń i na niewielkich odległościach. Innych ograniczeń nie ma, zatem wystarczy poznać specyfikację danego modelu, zasady bezpiecznego użytkowania oraz mieć nieco doświadczenia w pracy z załadunkami, aby sprawnie obsługiwać wózek paletowy.
Co jeszcze jest ważne – porady GM Białystok?
Kupujących wózki paletowe w naszej firmie GM Białystok uprzedzamy o jedynym obowiązku na nich nałożonych – krótkiego przeszkolenia pracowników obsługujących urządzenie. Jest to obowiązek wynikający z przepisów prawa. Ponadto trzeba zadbać również o aktualne przeszkolenie BHP.
Natomiast sterowanie wózkiem jest na tyle intuicyjne, że po krótkim czasie każdy niedoświadczony operator będzie sobie doskonale radził z jego prowadzeniem.