Obciążane ładunkami wózki widłowe często ulegają typowym awariom. Oczywiście ich cykliczne serwisowanie eliminuje większość problemów, jednak usterki i tak są powszechne. Podobnie, dobrej jakości wózek widłowy będzie się psuł rzadziej niż model o niezbyt wysokiej renomie. Naprawa wózków widłowych jest więc w pewnym stopniu wpisana w funkcjonowanie tych pojazdów, natomiast serwis może to funkcjonowanie znacznie poprawić, aby zapobiec niektórym awariom.
Co się najczęściej psuje w wózkach widłowych?
Awarie wózków widłowych można podzielić na spowodowane: obciążeniami, niewłaściwą eksploatacją oraz zwykłym zużyciem elementów wózka. Ze względu na awarie spowodowane obciążeniami oraz niewłaściwą eksploatacją, wyróżnia się:
- problemy z widłami – najczęściej ich powierzchnia robocza się ściera, ale też ulegają wygięciu czy skręceniu;
- zawory i złącza – od których zależy praca podnośnika; awarie mają tutaj różny charakter;
- łańcuchy – podlegające korozji, czsami pękające z przeciążenia.
Oczywiście owa niewłaściwa eksploatacja wiążę się zwykle z nadmiernym obciążaniem wózka widłowego załadunkami wykraczającymi poza jego możliwości nośne. Natomiast z problemami związanymi ze zwykłą eksploatacją wiążę się awarie silnika, układu kierowniczego, połączeń linowych, skrzyni biegów i wiele innych, w tym korozji poszczególnych elementów, wygięć czy ścierania się opon.
Kompleksowy serwis na przykładzie Białegostoku
Kompleksowy serwis stanowi właściwie stałą obsługę wózków widłowych.
Obejmuje on:
- cykliczne przeglądy – przeprowadzane stosunkowo często, zgodnie z założonym planem, dzięki czemu wymieniane są zużyte części, co zapobiega nieprzewidzianym awariom,
- montaż nowego osprzętu wózków – najczęściej przedłużek czy też wideł, ale też różnego typu drobnych elementów, jak i znacznie większych (w tym nakładki, trawers, kosz, zawiesia),
- wymianę zużytych elementów – dotyczy to zarówno układu jezdnego, nośnego, jak i innych części wózka: części kabiny, ram, silnika, kół, karetek, wideł, klocków hamulcowych i wielu innych.
Identyfikacja naprawy
Naprawa wózków widłowych obejmuje również czynności konserwacyjne i amortyzacyjne. Zalicza się do nich głównie:
- regenerację układu hydraulicznego podnośników,
- wspomniane już zastępowanie elementów zużytych nowymi,
- oraz przygotowanie używanych maszyn do rejestracji w UDT, czyli innymi słowy przywracanie im pełnej sprawności.
Serwisy specjalistyczne, świadczące usługi w wysokim standardzie, nierzadko delegują pracowników bezpośrednio do Klienta. Dopiero na miejscu okazuje się, czy prace można przeprowadzić niezwłocznie, czy też wózek należy odstawić do warsztatu. W tym wypadku serwisy najwyższej klasy dostarczają sprzęt zastępczy na okres naprawy.
Bezpieczeństwo samodzielnej naprawy wózków widłowych
W niektórych zakładach produkcyjnych są warsztaty i nieraz podstawowe naprawy przeprowadzane są na miejscu bez pomocy serwisu. Choć nie jest to zalecane, to stosunkowo bezpieczne, gdy naprawami zajmują się mechanicy.
Pomimo tego jako serwis GM Wózki Widłowe z Białegostoku odradzamy taką drogę, gdy chodzi o układ nośny. Przywracaniem sprawności wówczas powinien się zajmować serwis specjalizujący się w określonym typie maszyn. Trzeba bowiem pamiętać, że wózki podlegają stale intensywnej eksploatacji – i dlatego przeglądy powinny mieć miejsce co 30 dni, a nie w większych przedziałach czasowych.
Okresowy, lecz częsty serwis/naprawa wózków widłowych jest więc wpisany w ich funkcjonowanie i nie powinien być zastępowany doraźnymi naprawami.