Bez wózków widłowych trudno wyobrazić sobie pracę w magazynach, halach produkcyjnych, zapleczach dużych sklepów i wielu innych miejscach. Czasem w miejscach tych sprawdzają się określone typy pojazdów. A jak to bywa w przypadku wyspecjalizowanych urządzeń, na przestrzeni czasu producenci zaczęli nam dostarczać różne godne uwagi modele. Obecnie występują w ilości, która w celu właściwego i optymalnego doboru do określonej pracy, wymaga pewnej orientacji.
Dziś przedstawimy ich najważniejsze cechy, rodzaje i napędy.
Napędy i sterowanie wózków widłowych
Wózki widłowe to oczywiście pojazdy, więc muszą być odpowiednio zasilane. Pod tym względem nie różnią się od większości samochodów. Posiadają silnik, który jest zasilany trzema rodzajami paliwa: benzyną, olejem napędowym, gazem albo elektrycznie – z akumulatora lub sieci. Wiele modeli elektrycznych to właściwie bardzo małe platformy, na których operator wykonuje pracę na stojąco.
Olejem napędowym i benzyną zasilane są w większości wózki jezdniowe.
Poza kilkoma rodzajami napędów wyróżnia się również określone typy sterowania.
Rodzaje pojazdów
Mogą to być pojazdy:
- podestowe – zazwyczaj niewielkie, napędzane elektrycznie,
- jezdne – również niewielkie, posiadające kierownicę,
- zdalne – jak nazwa wskazuje, sterowane na odległość.
Jak wynika z naszej wiedzy, a jesteśmy dużym sprzedawcą z Białegostoku, istnieje jeszcze wiele innych podziałów, które jednak niekoniecznie powinny być powielane. Generalnie należy przyjmować, że podziały są odpowiednie ze względu na: napęd, rodzaj sterowania, rodzaj transportowy i załadowczy oraz ewentualnie zastosowanie wózków widłowych.
Rodzaje ze względu na ładowanie i transport
Przez wzgląd na rodzaj ładowania i transportu, wśród wózków widłowych wymienia się m.in.:
- wielokierunkowe – wykorzystywane zazwyczaj do prac pod dużym obciążeniem, modele te są właściwie platformami i można je porównać do dźwigów; mogą poruszać/obracać się z postoju w dowolnym kierunku;
- boczne i czołowe – czyli niewielkie pojazdy kołowe, które posiadają widły z przodu lub z boku, co umożliwia wygodną pracę również w wąskich przejściach; w największym stopniu kojarzą się wszystkim z klasyczną wersją;
- paletowe – zazwyczaj niewielkie, operowane w pozycji stojącej; przystosowane do podnoszenia palet z niewielkim obciążeniem (zależnie od konstrukcji);
- podnośnikowe – wykorzystywane do przeładunku ciężkiego i dużego ładunku;
- kontenerowe – wykorzystywane przy załadunku ciężkich i dużych towarów;
- skrętne – najczęściej wybierane do prac w fabrykach i magazynach, do poruszania się w wąskich przestrzeniach;
- podwieszane – popularne, ponieważ mogą być transportowane i właściwie w samochodach dostawczych są najczęściej używane do rozładunku i załadunku m.in. palet; bardzo zwrotne i zapewniają dzięki temu wysoką funkcjonalność; bywają mocowane lub doczepiane na zewnątrz samochodu;
- antywybuchowe – o specjalnej konstrukcji, gdzie bezpieczeństwo ma wysoki priorytet;
- systemowe – pozwalające się dopasować do różnego typu pomieszczeń; mogą pracować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
To jednak nie wszystko. Dostępne są jeszcze wersje naładowne, unoszące, ciągnikowe i do zadań specjalnych. Potrzeba sprawia, że tworzone są czasem nowe konstrukcje, np. do wysokiego składowania.
Do tej kategorii zaliczamy też pojazdy zaawansowane.
Jeszcze wózki czy już nie? – pytania Klientów z Białegostoku
Jako firma GM Wózki Widłowe z Białegostoku mamy dużą wiedzę na temat ich funkcji, zastosowań i typów pojazdów. Uznajemy, że poza standardowymi kategoriami, do klasy tej można zaliczyć jeszcze inne modele, głównie ze względu na rolę, jaka pełnią. Decyduje tu więc wspomniane wcześniej zastosowanie.
Przykładem pojazdów, które uznajemy za wózki widłowe są niektóre podesty i ładowarki. Bywa, że posiadają one widły, co umożliwia taką klasyfikację.